Нові законопроекти України ‒ нові небезпеки для системи освіти

в · Апрель 25, 2014

Серед поданих на розгляд вищому керівництву країни проектів є просто абсурдні, і навіть обурливі. Наприклад, нещодавно президент асоціації «Відроджені гімназії України» Ярослав Турянський відправив у міністерство освіти і Верховну Раду документ під назвою «Концепція нової редакції Закону України про освіту та програма її реалізації». Під європейськими гаслами, якими рясніє цей законопроект, ховається повне обрізання і без того ледь дихаючої української освіти.

shkolaПерше, що пропонує автор документу ‒ це автономність у вигляді незалежності від органів влади діяльності закладів освіти всіх ступенів і рівнів, а також самоврядування на підставі виборності керівників. Тобто, що вирішить делегована викладачами, батьками і навіть учнями рада школи або ВУЗу, те й буде. Тоді буде легко скинути директора чи вчителя, який комусь поставив не ту оцінку!

Не менш страхітливо виглядає і відмова від принципу безкоштовної освіти. Відвідування дітьми середньої школи залишається обов’язковим, але при цьому разом з атестатом зрілості випускник отримує на руки довідку про засоби, витрачені на його навчання державою. Це без урахування того, що на батьківські плечі повністю лягає оплата за харчування учня в шкільній їдальні, користування бібліотекою і мережею Internet!

Студентам треба або платити зі своєї кишені, або отримати у держави кредит для оплати за навчання в університеті терміном на 25 років. Правда, є можливість через отримання балів за спортивні досягнення заробити кошти для навчання у вузі: вони заносяться в спеціальний «паспорт здоров’я», визнаний у всьому світі однією з ювенальних технологій.

Пропонована структура школи: з 6 до 12 років діти повинні вчитися в початковій школі, яка може інтегруватися з дитячим садом під керівництвом одного-єдиного класовода, і тільки у двох останніх класах можуть запрошуватися викладачі-предметники. А можуть і не запрошуватися: все залежить від рішення шкільної ради і наявності кадрів, … і грошей на оплату їхньої праці. Тобто, навчання в молодших класах, яке зараз триває 3 роки, збільшується вдвічі.

Далі слідує трирічний курс гімназії. Так повинна іменуватися неповна середня школа. Вона може бути класичною, без наявності профільних предметів, або академічною ‒ з наявністю таких. Всі гімназії відкриваються тільки в окремих будівлях, доставка учнів здійснюється спеціалізованим шкільним транспортом. Класичні гімназії відкриваються переважно в районних центрах, академічні гімназії ‒ в містах, обласних центрах і столиці України.

Потім ще 3 роки треба протирати штани в ліцеї ‒ повинна називатися старша школа. Ліцей може бути тільки профільним: класичним (гуманітарним) або академічним (природничонауковим). Як і для гімназії ‒ обов’язкова наявність окремої будівлі, спецтранспорту для доставки учнів (або інтернату), а також знаходження у містах, бажано великих. Тобто, сільському школяреві навчання в ліцеї не світить

Для більшості сільських дітей та учнів з ослабленим здоров’ям, слабко встигаючих, а також представників малозабезпечених та соціально-неблагополучних категорій громадян передбачається створення ПТУ (термін навчання — 3 роки), що дають кваліфікацію молодшого спеціаліста, а також професійних коледжів (4 роки), випускник яких отримує ступінь бакалавра.

Ще один важливий момент: всі переходи між ступенями школи повинні супроводжуватися повним переформуванням колективу учнів, на кожному ступені ‒ нові педагоги. Хоча як показує практика, часті зміни навчального закладу досить несприятливо позначаються на дитячій і підлітковій психіці, а тут їх декілька. Так що клієнтів невропатологів і психіатрів суспільство буде ростити «з дитинства».

За результатами матури (так мають називатися випускні іспити), залежно від набраної суми балів, випускник отримує рекомендацію про можливість вступу до вузів або без вступних іспитів, або через їх здачу. Тут відкривається поле  для корупції, тим більше, що зовнішнє незалежне оцінювання скасовується.

Цікава й пропонована схема підбору шкільних кадрів. Викладач повинен пройти через профільний коледж (4 роки), практику на посаді помічника вчителя (2 роки) та педагогічний університет (ще 2 роки). І тільки після цього отримати право на самостійне викладання. Набір в школи на роботу ‒ тільки на конкурсній основі через оголошення в ЗМІ. Випробувальний термін для педагогів ‒ 2 роки, для інших працівників (адміністративні, технічні та господарські посади) — 1 рік.

Якщо врахувати, що зараз в школи йдуть за залишковим принципом, то українській освіті світить кадровий «голод». Тим більше, що в даному випадку над викладачем висить дамоклів меч: будь-який конфлікт з начальством або його «улюбленцем» закінчиться вердиктом про профнепридатність з відповідним записом у трудовій книжці. А ще треба виплачувати кредит за навчання …

При чому реформу пропонується провести протягом 1 року і без додаткового витрачання бюджетних коштів. Для цього треба скоротити зарплату вчителям: новий штатний розклад передбачає 20 годин тижневого навантаження. А також, скасовуються зовнішнє незалежне оцінювання знань і набір до вузів у 2015 році за винятком ПТУ і коледжів.

Що несуть ці заходи?

1. Дискримінацію учнів за майновою ознакою і місцем проживання.

2. Насадження інтернатів добре вписується в схему ювенальної юстиції, що дозволяє вилучення дітей з сім’ї.

3. Випуск у велике життя інфантильних і абсолютно не готових ні до чого особистостей, часто — з підірваною психікою: діди і батьки нинішніх школярів набагато раніше починали становлення на ноги. І в більш морально здоровій обстановці.

4. Фінансове закабалення громадян: для багатьох українців заробітки за кордоном — єдиний спосіб прогодувати себе, і різко вдарить по них необхідність повернення університетського кредиту та вартості навчання у школі.

5. Руйнування кадрової системи шкільної педагогіки, що колись вважалася кращою в світі і яка подарувала людству Макаренка і Сухомлинського.

Поки що цей проект знаходиться в стадії пропозицій і навіть ще не зареєстрований в канцелярії Верховної Ради. Однак, існує висока ймовірність того, що йому відкриють двері: українська влада любить приймати самогубні рішення.

Джерело: http://rodkom.org/2014/novye-zakonoproekty-v-ukraine-obrezanie-obrazovaniya/

Категорія Новини України